Algemene voorwaarden
Deze algemene voorwaarden (“Algemene Voorwaarden”) zijn van Kenneth De Smet (IT Lievegem), met maatschappelijke zetel te Kere 5, 9950 Lievegem, België, BTW BE 0897.886.141 (hierna “IT Lievegem”), en al haar rechtsopvolgers.
1. Algemeen
1.1 Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, voorstellen, offertes (“Offerte”),
bestellingen,
overeenkomsten en leveringen m.b.t. de levering van goederen en/of diensten door IT Lievegem aan haar klant
(hierna de “Klant”).
Afwijkingen van deze Algemene Voorwaarden zijn alleen dan tegenstelbaar aan IT Lievegem indien IT Lievegem
deze uitdrukkelijk
en schriftelijk aanvaard heeft. In dat geval blijven de andere bepalingen van deze Algemene Voorwaarden
onverkort van
toepassing. Aan overeengekomen afwijkingen kan de Klant geen rechten ontlenen voor andere of toekomstige
transacties.
De toepassing van eventuele algemene voorwaarden van de Klant wordt uitdrukkelijk uitgesloten, tenzij anders
schriftelijk
overeengekomen.
1.2 Door het plaatsen van een bestelling door de Klant, door het akkoord gaan van de klant met een Offerte,
of door de
ondertekening of (begin van) uitvoering van de overeenkomst door IT Lievegem of de Klant, aanvaardt de Klant
onvoorwaardelijk
en onherroepelijk deze Algemene Voorwaarden, die bindend zijn.
1.3 Deze Algemene Voorwaarden zijn geldig vanaf 01 augustus 2019.
1.4 De Klant kan haar overeenkomst of een deel ervan niet overdragen aan een derde partij, zonder de
uitdrukkelijke
schriftelijke toestemming van IT Lievegem.
2. Offertes en Bestellingen
2.1 Offertes en prijsopgaven worden gemaakt onder alle voorbehoud en zijn zonder verplichting
vanwege IT Lievegem. Offertes en prijsopgaven gelden steeds enkel voor de in de Offerte vermelde
tijd, in principe 30 kalenderdagen na de datum van de Offerte en vervalt ze automatisch na het
verstrijken van deze termijn. Alle in een Offerte vermelde termijnen, verwijzingen naar technische
gegevens of andere elementen zijn louter indicatief en niet bindend voor de uitvoering van de
Offerte, tenzij anders schriftelijk overeengekomen. IT Lievegem heeft op elk moment het recht om
fouten in de Offerte recht te zetten of de Offerte in te trekken. IT Lievegem kan niet aansprakelijk
worden gesteld voor de overschrijding van termijnen of aanpassing van gegevens of elementen en
dit is ook geen geldige grond tot verbreking, ontbinding of opschorting van de uitvoering van de
overeenkomst door de Klant, noch kan dit aanleiding geven tot enige prijsvermindering of
schadevergoeding. IT Lievegem zal de Klant naar best vermogen op de hoogte brengen van de
(vermoedelijke) overschrijding van een termijn of aanpassing van gegevens of elementen. De Offerte
is gebaseerd op de gegevens die de Klant heeft verstrekt. Indien blijkt dat de gegevens niet correct
zijn, wordt de Klant op de hoogte gebracht. Indien hiervoor bijkomende prestaties door IT Lievegem
moeten geleverd worden zal een bijkomende Offerte aan de Klant overgemaakt worden. IT Lievegem
behoudt zich het recht om in afwachting van een akkoord over de bijkomende prestaties de gehele
uitvoering op te schorten. IT Lievegem behoudt zich het recht voor om een opdracht te weigeren
indien na de aanvaarding ervan nieuwe informatie wordt meegedeeld die de uitvoering voor
IT Lievegem onaanvaardbaar maken. Indien IT Lievegem de opdracht beoordeelt als zijnde illegaal,
lasterlijk of onzedelijk dan kan de opdracht door IT Lievegem geweigerd worden, ook na de
totstandkoming van de overeenkomst. De offertes en prijsopgaven opgesteld door IT Lievegem dienen
schriftelijk of digitaal bevestigd te worden door de Klant. Na ontvangst van de ondertekende offerte
heeft IT Lievegem het recht om een voorschot van 25 % van het totaalbedrag, of een vooraf
afgesproken bedrag aan de Klant te factureren. In dat geval worden de werkzaamheden opgestart
zodra het voorschot door IT Lievegem ontvangen is. Uit offertes of prijsopgaven uit het verleden
kunnen geen rechten ontleend worden voor toekomstige opdrachten.
2.2 Door de plaatsing van de bestelling of bevestiging van de Offerte erkent de Klant volledig
geïnformeerd te zijn en te begrijpen wat in de Offerte staat. Elke bestelling door de Klant verbindt de
Klant. IT Lievegem zal slechts gebonden zijn door een bestelling van de Klant indien IT Lievegem
uitdrukkelijk en schriftelijk bevestigd heeft deze te aanvaarden. De overeenkomst komt pas tot stand
na aanvaarding van de bestelling. In geval dat de Klant een bestelling annuleert dan is de Klant een
schadevergoeding verschuldigd aan IT Lievegem van 20 % (met een minimum van € 50) op de
volledige prijs van de bestelde goederen of diensten, tenzij hogere schadevergoeding bewezen wordt
door IT Lievegem.
2.3 Opdrachten of andere afspraken waaraan geen prijsopgave voorafgaat, zijn slechts geldig indien
zij schriftelijk door IT Lievegem zijn bevestigd.
2.4 IT Lievegem beschouwt als haar Klant de natuurlijke persoon of rechtspersoon die de opdracht aan
IT Lievegem heeft toevertrouwd, tenzij er uitdrukkelijk werd meegedeeld dat men in opdracht handelt
van een derde en op voorwaarde dat de naam, het adres en het ondernemingsnummer van deze
derde op datzelfde moment worden meegedeeld aan IT Lievegem. Degene die een bestelling plaatste
voor een rechtspersoon, verbindt zich solidair met de rechtspersoon in wiens naam hij handelt.
2.5 Elke annulering van een opdracht door de Klant dient schriftelijk te gebeuren. Zij is slechts geldig
mits uitdrukkelijke aanvaarding door IT Lievegem. In geval van aanvaarding van de annulering is de
Klant de vergoeding van de reeds geleverde prestaties verschuldigd, vermeerderd met een
schadevergoeding indien IT Lievegem schade aantoont.
2.6 Tussen partijen wordt overeengekomen dat, in afwijking van het Burgerlijk Wetboek, de Klant in
geval van aanneming van werken (diensten) niet het recht heeft om de overeenkomst eenzijdig te
beëindigen.
3. Levering van Goederen en Diensten
3.1 De Klant aanvaardt gedeeltelijke leveringen van goederen en diensten. Hiervoor kunnen deelfacturen
uitgegeven worden.
3.2 De ondertekening door de Klant van de leveringsbon houdt de (op)levering en aanvaarding in van
het geleverde goed of de geleverde dienst. Het risico met betrekking tot goederen gaat over op de
Klant op het ogenblik van de levering ervan. Het risico met betrekking tot diensten gaat over op de
Klant bij oplevering of aanvaarding van de dienst. Indien de Klant de leveringsbon niet ondertekent
gaat het risico over vanaf de dag wanneer IT Lievegem het goed heeft geleverd of de uitvoering van de
diensten aankondigt. De eigendomsoverdracht van de goederen gebeurt pas bij de algehele betaling
van de prijs en eventuele interesten en schadevergoedingen ingevolge een laattijdige betaling.
3.3 IT Lievegem behoudt zich het recht voor om tijdens de levering bepaalde technische verbeteringen
of aanpassingen volgens wettelijke voorschriften uit te voeren op bestelde goederen of diensten
voor zover dit geen aanzienlijke wijzigingen met zich meebrengt of voor zover dit noodzakelijk is.
Indien bij de uitvoering van de diensten blijkt dat de Offerte technisch gezien niet kan uitgevoerd
worden is IT Lievegem niet gehouden tot uitvoering en kan deze geannuleerd worden, zonder enige
schadevergoeding.
3.4 IT Lievegem heeft het recht om voor de uitvoering van bepaalde diensten beroep te doen op
derden, zonder dat hiertoe toestemming van of melding aan de Klant vereist is.
4. Plichten van de Klant
4.1 De Klant stelt tijdig alle informatie en documenten noodzakelijk voor de uitvoering van de
opdracht ter beschikking van IT Lievegem en zal op de vereiste wijze meewerken aan de uitvoering
van de opdracht, in overeenstemming met toepasselijke regels en wetgeving. De Klant dient in het
bezit te zijn van de nodige licenties voor alle software die door hem wordt gebruikt, eveneens
software van derden. De Klant zal IT Lievegem steeds vrijwaren voor alle mogelijke vorderingen van
derden m.b.t. deze software. De Klant zorgt er tevens voor dat zijn hardware voldoet aan de
minimumvereisten die IT Lievegem aangeeft.
4.2 De Klant verbindt zich ertoe de aangestelde van IT Lievegem die belast zijn met de uitvoering van
de prestaties tijdens de gewone werkuren en volgens de toegangsregels van het bedrijf van de Klant
toegang te verschaffen tot alle ruimtes, installaties (hardware, software, netwerken enz.) en
middelen die noodzakelijk zijn om IT Lievegem toe te laten de prestaties op voorgeschreven wijze uit
te voeren. Indien de Klant deze verplichtingen niet nakomt zal de termijn verlengd worden en kan de
prijs eveneens aangepast worden. Indien deze benodigde gegevens en materialen niet tijdig aan
IT Lievegem zijn verstrekt, heeft IT Lievegem het recht de uitvoering van de overeenkomst op te
schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten aan de Klant te factureren.
4.3 IT Lievegem behoudt zich het recht voor om de overeenkomst van rechtswege en zonder
voorafgaande ingebrekestelling te ontbinden indien er objectieve redenen aanwezig zijn die
aantonen dat de solvabiliteits- en of liquiditeitspositie van de Klant in gevaar gebracht is (bijv. door
faillissement, gerechtelijk akkoord, kennelijk onvermogen, achterstallige betalingen bij IT Lievegem of
derden, het bekomen van een collectieve schuldenregeling door de Klant, …). Indien IT Lievegem na
de bevestiging van de opdracht en voor of tijdens de uitvoeringen omstandigheden verneemt
waardoor de afspraken niet meer voldoende verzekerd lijken, dan heeft IT Lievegem het recht
vooruitbetaling of borgstelling te vorderen, desgevallend om de overeenkomst op te zeggen zonder
enig recht op schadevergoeding vanwege de Klant.
5. Prijzen, Facturen en Betalingen
5.1 Alle prijzen en andere bedragen zijn in euro uitgedrukt en exclusief BTW en andere belastingen
en heffingen. Indien deze belastingen en heffingen na de sluiting van de overeenkomst verhogen,
kan dit doorgerekend worden aan de Klant. Meer- en bijwerken zullen worden aangerekend aan de
in de op dat ogenblik gehanteerde tarieven. Behoudens andersluidende bepalingen in de Offerte,
worden de goederen aangerekend aan vaste prijzen en de diensten uitgevoerd aan uurtarieven (aan
de in op dat ogenblik gehanteerde tarieven) of aan de in de Offerte vermelde vaste prijs. Andere
kosten worden bijkomend in rekening gebracht. Een Offerte kan steeds aangevraagd worden bij
IT Lievegem via info@itlievegem.be.
5.2 Al de facturen zijn betaalbaar op het adres van de maatschappelijke zetel, op de vervaldag en het
rekeningnummer zoals vermeld op de facturen. Aangestelden zijn niet bevoegd om betalingen te
ontvangen. Er kan voor de aanvang en lopende de uitvoering van de opdracht één of meerdere
voorschotten gevraagd worden in mindering gebracht bij de eindafrekening. Bij niet-betaling op de
vervaldag is de Klant van rechtswege en zonder verdere ingebrekestelling een interest verschuldigd
van 10 % op het totaalbedrag van de factuur op jaarbasis. Bovendien is de Klant bij gehele of
gedeeltelijke niet-betaling van een factuur binnen de maand na de vervaldag van rechtswege en
zonder verdere ingebrekestelling een schadevergoeding verschuldigd van 10 % op het totaalbedrag
van de factuur met een minimum van 250 euro. Alle gerechtelijke en buitengerechtelijke
invorderingskosten van facturen zijn voor rekening van de Klant, met een minimum verschuldigde
vergoeding van 10% van het totaalbedrag van elke factuur. Bij niet betaling van een factuur op haar
vervaldag heeft IT Lievegem het recht om haar verbintenissen op te schorten en om deze en alle
andere overeenkomsten met de Klant te beëindigen en wordt het verschuldigde saldo van alle
andere, zelfs nog niet vervallen facturen, onmiddellijk opeisbaar.
5.3 De Klant is niet gerechtigd tot schuldvergelijking ten aanzien van IT Lievegem.
5.4 Klachten betreffende facturen dienen binnen 5 kalenderdagen na factuurdatum per gemotiveerd
aangetekend schrijven meegedeeld te worden. Bij gebrek aan tijdige klacht wordt de factuur geacht
als definitief aanvaard. De Klant kan een betaling slechts opschorten indien hij aantoont dat IT
Lievegem een contractuele verplichting niet nagekomen is en hij IT Lievegem daarvan voorafgaandelijk bij
aangetekende brief op de hoogte heeft gebracht. In elk geval kan het bedrag van de opgeschorte
betaling enkel betrekking hebben op dat deel van het goed of de dienst dat betrekking heeft op de
beweerde niet-nakoming van de contractuele verplichting. Een opschorting van betaling door de
Klant is enkel mogelijk indien (het deel) van het goed of dienst afzonderlijk identificeerbaar is op een
factuur.
5.5 De Klant verbindt er zich toe om in geval van laattijdige betaling van facturen, IT Lievegem, zonder
voorafgaande ingebrekestelling, de geleverde goederen onmiddellijk opnieuw in bezit te laten
nemen, IT Lievegem daarvoor toegang te verschaffen tot zijn lokalen en alle vervoerskosten te dragen.
6. Overmacht
6.1 IT Lievegem is niet gehouden tot de nakoming van contractuele verplichtingen waarvan de
uitvoering onmogelijk geworden is. In elk geval kan IT Lievegem niet aansprakelijk gesteld worden
voor het niet-nakomen van haar contractuele verplichtingen of daaruit voortvloeiende schade van de
Klant als gevolg van stakingen, gehele of gedeeltelijke stagnatie van het vervoer, elektriciteits- en
telecommunicatiestoornissen, bedrijfsstoornissen, wanprestaties en/of overmacht van haar
leveranciers, vergunningsvereisten en andere juridische en administratiefrechtelijke vereisten, die
allen als overmacht gelden.
6.2 Indien de overmacht situatie langer duurt of dreigt te duren dan 10 werkdagen, dan heeft
IT Lievegem van rechtswege het recht om de overeenkomst onmiddellijk bij aangetekende brief te
ontbinden, zonder een voorafgaand beroep op een rechter en zonder enige schadeloosstelling. In
zo’n geval zal IT Lievegem recht hebben op de betaling door de Klant van alle reeds geleverde
goederen of diensten en van de kosten die reeds gemaakt werden met het oog op de toekomstige
uitvoering van de overeenkomst.
6.3 De niet-nakoming door IT Lievegem van haar contractuele verplichtingen als gevolg van zulke
overmacht situaties is geen grond tot verbreking, ontbinding of opschorting van de uitvoering van de
overeenkomst door de Klant, noch geeft dit het recht aan de Klant op prijsvermindering of
schadevergoeding.
7. Vertrouwelijke Informatie
7.1 De partijen zullen alle informatie, mondeling of schriftelijk verkregen, in gelijk welke vorm ook,
waarvan redelijkerwijze aangenomen kan worden dat zij vertrouwelijk is, strikt vertrouwelijk
behandelen en deze niet bekendmaken aan derden zonder de voorafgaande, uitdrukkelijke en
schriftelijke toestemming van de andere partij tenzij in geval dit verplicht is door de wet of
gerechtelijke instanties. In dit laatste geval zal de bekendmakende partij de andere partij
onmiddellijk inlichten.
7.2 IT Lievegem zal het recht hebben om het bestaan van de overeenkomst met de Klant bekend te
maken voor publiciteits- en andere commerciële doeleinden.
8. Intellectuele en Eigendomsrechten en Dataprotectie
8.1 Elk intellectueel, industrieel of ander eigendomsrecht (ongeacht of dit geregistreerd is of niet) op
werken, goederen of diensten die in eigendom zijn van, gebruikt zijn of gecreëerd zijn door IT Lievegem,
haar werknemers, consultants of onderaannemers in het kader van de uitvoering van de
overeenkomst (inclusief software, materiaal, technologie, vaardigheden, know-how en informatie
over het gebruik ervan), blijft de exclusieve eigendom of in gebruik van IT Lievegem en/of haar
licentiegevers, al naargelang het geval. De levering van goederen en/of diensten door IT Lievegem aan
de Klant houdt geen enkele overdracht in van enig zulk recht. De vergoedingen betaald door de Klant
houden geen betaling in voor de overdracht van enig zulk recht. Indien de Klant een gebruikslicentie
verwerft van IT Lievegem of via IT Lievegem van een derde partij, mag de Klant dit enkel gebruiken
overeenkomstig de voorwaarden van deze gebruikslicentie. In geval de Klant zelf materiaal aanreikt,
zoals software, teksten, beelden, etc. in het kader van de uitvoering van de opdracht garandeert de
Klant dat het gebruik hiervan geen inbreuk maakt op enige intellectuele eigendomsrechten.
8.2 Indien de partijen toch uitdrukkelijk en schriftelijk de overdracht van zulk recht overeengekomen
zijn, dan blijft IT Lievegem titularis van dat recht tot op het ogenblik van de betaling door de Klant van
de volledige prijs en alle bijkomende kosten (interesten en schadevergoeding wegens laattijdige
betaling van facturen inbegrepen).
8.3 De partijen zullen persoonsgebonden data enkel voor contractueel bepaalde doeleinden
verwerken, gebruiken of stockeren met inachtneming van de toepasselijke wetgeving. Zie hiervoor
tevens de bepalingen op onze website inzake onze privacy policy.
9. Waarborgen
9.1 Alle contractuele verplichtingen van IT Lievegem zijn inspanningsverbintenissen. IT Lievegem geeft
geen enkele uitdrukkelijke of impliciete waarborg in verband met de goederen of diensten, hierbij
inbegrepen enige waarborg voor de geschiktheid voor een bepaald doel, resultaat of
verhandelbaarheid ervan en enige software wordt aan de Klant geleverd “as is”.
9.2 De Klant zal steeds de nodige maatregelen treffen om de integriteit, de veiligheid en het
onderhoud van de software, de hardware en alle andere materialen te vrijwaren.
9.3 In geval van een vermeende slechte werking van de goederen of diensten zal de Klant actief
meewerken aan alle onderzoeken die als doel hebben de oorzaak ervan te achterhalen en alle
maatregelen treffen om bewijzen veilig te stellen die relevant kunnen zijn.
9.4 Alle goederen of diensten die aan de Klant geleverd worden door een onderaannemer van
IT Lievegem of die aan IT Lievegem door een derde geleverd worden en die IT Lievegem op haar beurt
aan de Klant levert, zijn enkel onderworpen aan de waarborg- en aansprakelijkheidsvoorwaarden die
gelden tussen deze onderaannemer of derde en IT Lievegem.
9.5 De Klant dient de goederen en de diensten bij (op)levering of aanvaarding onmiddellijk na te
kijken op gebreken. De Klant dient in geval van eventuele zichtbare gebreken binnen een termijn van
7 dagen na (op)levering of aanvaarding of in geval van verborgen gebreken bij goederen, binnen 2
dagen na vaststelling van verborgen gebreken en in elk geval binnen 2 maand na levering van deze
goederen, via gemotiveerd aangetekend schrijven deze gebreken kenbaar te maken aan IT Lievegem.
IT Lievegem is enkel aansprakelijk voor een gebrek in het geleverde goed of de geleverde dienst dat
bestaat op het ogenblik van de levering en dat zich manifesteert binnen een termijn van 2 maanden
te rekenen vanaf de levering. In geval van een gebrek heeft de Klant geen recht op een
schadevergoeding. De Klant heeft enkel recht op het kosteloze herstel van het goed of de dienst of
de kosteloze vervanging van het goed of de dienst, naar keuze van IT Lievegem. Indien de kosteloze
vervanging of verbetering onmogelijk of buiten verhouding is, heeft de Klant enkel het recht om een
passende prijsvermindering te eisen.
10. Aansprakelijkheid
10.1 IT Lievegem is niet aansprakelijk voor enige gevolgschade of enige indirecte schade of verlies,
verlies van gegevens, recuperatie van gegevens, winst, inkomsten, omzet of andere financiële of
commerciële verliezen, ongeacht of deze voortvloeit uit de niet-naleving van haar verplichtingen.
IT Lievegem is tevens niet aansprakelijk in geval schade geleden is door handelingen of gebrek aan
handelingen die niet uitsluitend en direct toewijsbaar zijn aan IT Lievegem.
10.2 In elk geval is de aansprakelijkheid van IT Lievegem ten aanzien van de Klant beperkt tot 1000
euro per voorval, met dien verstande dat de totale aansprakelijkheid van IT Lievegem voortvloeiend
uit de overeenkomst steeds beperkt is tot 50 % van de totale waarde van de overeenkomst.
11. Duur en Ontbinding
11.1 De duur van de overeenkomst is in beginsel tot het einde van het project, tenzij uitdrukkelijk en
schriftelijk een andere duurtijd werd overeengekomen.
11.2 In elk geval heeft IT Lievegem steeds het recht om de overeenkomst onmiddellijk vroegtijdig te
beëindigen zonder enige schadevergoeding, zonder verdere kennisgeving of ingebrekestelling en
zonder een voorafgaand beroep op een rechter indien : (a) de Klant tekortkomt aan een contractuele
verplichting en hij deze niet afdoende rechtzet binnen een termijn van 10 werkdagen na de
kennisgeving door IT Lievegem van de tekortkoming, (b) in geval van (aanvraag tot) faillissement
ontbinding, vereffening of onvermogend worden van de Klant, of (c) de juridische controle over de
Klant wijzigt.
11.3 In geval van vroegtijdige beëindiging van de overeenkomst worden alle verschuldigde bedragen,
zelfs van nog niet vervallen of uitgegeven facturen, onmiddellijk te betalen.
12. Niet-Afwerving
12.1 Tijdens de duur en gedurende 12 maanden na de beëindiging van de overeenkomst zal de Klant
geen werknemers, consultants, vertegenwoordigers of onderaannemers van IT Lievegem of hun
personeel, die betrokken zijn bij de uitvoering van de overeenkomst, ongeacht hun statuut,
tewerkstellen, aanwerven of rechtstreeks of onrechtstreeks benaderen met het oog op aanwerving
of rechtstreekse samenwerking onder eender welke vorm.
12.2 Indien de Klant dit artikel schendt, zal hij per schending automatisch en van rechtswege
gehouden zijn tot een forfaitaire schadevergoeding gelijk aan het totale brutoloon van de betrokken
werknemer, consultant, vertegenwoordiger of onderaannemer over een periode van 12 maanden
voorafgaand aan de niet-naleving van dit artikel door de Klant, wat de partijen beschouwen als een
inschatting van de redelijke schade die voortvloeit uit een schending van dit artikel.
13. Nietigheid
13.1 Indien enige bepaling van deze Algemene Voorwaarden nietig is, zullen de overige bepalingen volledig van kracht blijven en zullen IT Lievegem en de Klant de nietige bepaling vervangen door een andere bepaling die het doel en de strekking van de nietige bepaling zoveel mogelijk benadert.
14. Toepasselijk Recht en Bevoegde Rechtsmacht
14.1 Deze Algemene Voorwaarden en eender welke andere contractuele bepalingen tussen IT Lievegem
en de Klant worden beheerst door het Belgisch recht.
14.2 Elk geschil zal exclusief beslecht worden door de bevoegde rechtbank te Gent.
15. Communicatie
15.1 Zowel IT Lievegem als de Klant aanvaarden elektronische communicatie (E-mail, Messenger, …) als rechtsgeldig bewijsmiddel.
16. Corona-maatregeling
16.1 Zowel IT Lievegem als de Klant kan zolang de corona-crisis van kracht is en dit vanaf 01 maart 2020 de offerte als nietig beschouwen of de levering laten verplaatsen door bijvoorbeeld langdurig ziekte bij IT Lievegem of economische redenen bij de Klant. Dit mag uitzonderlijk via elektronische weg (email) gebeuren.